Opublikowano: 2022-09-06
Opinia o książce (lub też wprowadzenie do książki) Henryka Zielaskiewicza „Bocznice kolejowe”
Dr hab. Paweł Lesiak, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie
Warszawa, 23 grudnia 2021 r.
„Bocznice kolejowe” to kompendium wiedzy o niedocenianym w debacie publicznej tytułowym składniku kolejowego systemu transportu ładunków. Większość ekspertów sprowadza bowiem ograniczenia rozwoju transportu kolejowego ładunków do niedoboru terminali przeładunkowych, niedorozwoju infrastruktury liniowej i wysokich stawek dostępu do niej, stanu taboru, czy też ociężałości przewoźników kolejowych w zakresie obsługi klienta. Zapoznany pozostaje natomiast problem gwałtownego spadku liczby punktów ładunkowych i bocznic. Część przemysłu i handlu jest od lat odcinana od sieci kolejowej poprzez właśnie likwidację bocznic, i to nie tylko tę fizyczną, ale także administracyjno-ekonomiczną. Liczne „wyśrubowane” wymagania formalno-prawne, regulujące funkcjonowanie bocznic kolejowych, tworzą zdaniem Henryka Zielaskiewicza trudną do przejścia barierę kosztową i administracyjną, zupełnie niepotrzebnie wpychającą nawet najbardziej wiernych kolei gestorów ładunków w ręce przewoźników samochodowych.
Autor wyszedł zatem naprzeciw potrzebom obecnych i potencjalnych właścicieli bocznic kolejowych, szczegółowo przedstawiając uwarunkowania ekonomiczne, formalno-prawne i techniczne ich funkcjonowania. Książka posiada w tym zakresie niewątpliwie walory przewodnika po zawiłych procedurach prawno-administracyjnych i zarazem praktycznej instrukcji użytkownika, opatrzonej dodatkowo słownikiem pojęć.
Po książkę „Bocznice kolejowe” powinni sięgnąć również czytelnicy zainteresowani stanem rynku transportu ładunków w Polsce. Zawarto w niej mianowicie oryginalną analizę porównawczą dwóch najważniejszych gałęzi lądowych – transportu samochodowego i kolejowego. Autor precyzyjnie opisuje społeczny i biznesowy charakter potrzeb transportowych kraju, ukazuje źródła pochodzenia ładunków oraz wyjaśnia mechanizm rynkowy podziału między przewoźników samochodowych i kolejowych masy ładunkowej i pracy przewozowej niezbędnej do jej przemieszczenia.
Do przeczytania książki zachęca także sama osoba Autora. Henryk Zielaskiewicz jest cenionym ekspertem i praktykiem biznesowym, związanym z transportem kolejowym od lat 70. XX w. Na kolei pełnił cały szereg funkcji, począwszy od dyżurnego ruchu, poprzez zawiadowcę stacji, kontrolera ruchu, naczelnika stacji, po dyrektora Zakładu Przewozów Pasażerskich, naczelnika wydziału w PKP Cargo SA, a ostatnio – Dyrektura Biura Logistyki w centrali PKP SA. Autor współpracuje z uczelniami wyższymi – w tym ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie – jako doradca i wykładowca na specjalistycznych studiach podyplomowych o tematyce transportowej i spedycyjnej.
Dzięki połączeniu prawie 50-letniego doświadczenia zawodowego wyniesionego z branży kolejowej z umiejętnościami analitycznymi o charakterze akademickim udało się Henrykowi Zielaskiewiczowi stworzyć opracowanie unikatowe na naszym rynku wydawniczym pod względem ujęcia problematyki rozwoju infrastruktury transportu kolejowego ładunków.
« powrótGoldschmidt Thermit Polska Sp. z o.o.
86-010 Koronowo
MATERIAŁY I OPRZYRZĄDOWANIE
DO SPAWANIA TERMITOWEGO
MITOR Sp z o.o. Sp. K.
Śleszyn ul. Kasztanowa 7, 99-321 Żychlin
KOMPLEKSOWE BUDOWNICTWO KOLEJOWE,
PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO
Copma Polska Sp. z o.o.
31-124 Kraków
ul. Dolnych Młynów 3/1
PRODUCENT SPECJALISTYCZNYCH POJAZDÓW SZYNOWO-DROGOWYCH
SPAW-TOW Sp. z o.o. sp. komandytowa
31-851 Kraków
ul. Stacyjna 32
SZEROKI ZAKRES ROBÓT BUDOWLANYCH, SPAWALNICZYCH ORAZ INNYCH, TAKICH JAK SZLIFOWANIE SZYN W TORACH I ROZJAZDACH
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Warszawie