Forum zostało zorganizowane przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy (BDiK) oraz Oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie.
Spotkanie odbyło się 29 maja 2014 roku w Warszawskim Domu Technika. Forum otworzył mgr inż. Wojciech Wojtysiak – Prezes Honorowy Oddziału SITK w Warszawie.
Temat prezentował mgr inż. Piotr Dąbrowski z Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy
Prelegent pokazał na mapie układu kolejowego na terenie Warszawy lokalizację 37 kolejowych przystanków osobowych (p.o.) oraz 5 dworców i 7 p.o. WKD. Przedstawił wyniki analiz dotyczących zagospodarowania oraz dostępności dla pasażerów tych obiektów kolejowych, a także powiązania ich ze środkami komunikacji publicznej (przystanki i pętle komunikacji miejskiej zbiorowej) i indywidualnej (Park & Ride i Bike & Ride).
Następnie omówił główne problemy infrastruktury p.o. i dworców kolejowych na terenie Warszawy:
Podano przykłady dobrych praktyk:
Badano zapełnienie parkingów przy p.o..i okazało się, że największa (powyżej 100) liczba samochodów osobowych (s.o.) wystąpiła w Ursusie, Płudach, Wesołej, Woli Grzybowskiej i Stadionie. Łącznie parkowało 2600 s.o., w tym 560 na P&R, 1180 na parkingach zorganizowanych i 870 na parkingach niezorganizowanych. Oceniono, że najbardziej potrzebna jest realizacja P&R w Wesołej, Płudach, Woli Grzybowskiej, Rembertowie i Gocławku.
Zidentyfikowano główne węzły przesiadkowe:
Kolej + Metro + Tramwaj + Autobus – Dworce Gdański i Śródmieście, a niebawem Dworzec Wileński;
Kolej + Tramwaj + Autobus – Dworzec Wschodni, Ochota, Służewiec, Rakowiec ZOO;
Kolej + Autobus Ursus, Włochy, Toruńska, Al. Jerozolimskie, Powiśle oraz Dworzec Zachodni (łącznie z autobusami dalekobieżnymi).
Analizy wykazały:
Mocne strony kolejowych węzłów przesiadkowych: budowanie P&R, zbliżanie przystanków miejskiej komunikacji publicznej, instalowanie automatów biletowych, wprowadzanie nowoczesnego systemu informacji dla pasażerów, ułatwianie dojść podróżnym budowa tuneli np. pod Dworcem. Gdańskim, korekty rozkładów jazdy.
Słabe strony kolejowych węzłów przesiadkowych: duża rozległość węzłów, zły stan techniczny peronów oraz dojść pieszych, słaba informacja o dojściach do przystanków miejskiej komunikacji publicznej, brak, lub niedostateczne, udogodnienia dla niepełnosprawnych, zamykanie poczekalni na peronach, niewystarczające wyposażenie B&R (np. niewystarczająca liczba stojaków dla rowerów), zbyt wąskie wyjścia z peronów.
Na zakończenie mgr inż. Piotr Dąbrowski postawił obecnym pytania:
W dyskusji wysuwano przede wszystkim problemy związane z:
Sprawozdanie opracował:
mgr inż. Adam Kotuszewski
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Warszawie