Forum zostało zorganizowane przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy (BDiK) oraz Oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie.
Spotkanie odbyło się 27 lutego 2014 roku w Warszawskim Domu Technika. Forum otworzył mgr inż. Wojciech Wojtysiak – Prezes Honorowy Oddziału SITK w Warszawie.
Temat prezentował Joan Costantini – Senior Bussines Adrisor oraz Alain Combette – Sales & Bussines Development Director, Tłumaczyła pani Mariola Guzy.
Wprowadzenia dokonała pani Anna Golińczak przedstawiając firmę THALES, zwracając uwagę na szeroki zakres merytoryczny i terytorialny Firmy.
Otwarta płatność jest wyzwaniem dla Zarządu Transportu Miejskiego oraz Operatorów.
Nowe trendy w płatnościach: karty miejskie, zbliżeniowe karty bankowe, telefony komórkowe w trybie NFC (Near Field Communication czyli komunikacja bliskiego zasięgu).
Zaprezentowano najnowocześniejsze osiągnięcia i zastosowania systemu automatycznego poboru opłat (AFC) na całym świecie.. Dzięki ogólnoświatowemu doświadczeniu w systemach biletowania przedstawiono główne aktualne na rynku trendy wdrażane oraz te które są w sferze eksperymentu.
Ważny jest sposób ustanawiania długofalowej współpracy firmy THALES pomiędzy branżą transportową, a tak silnymi graczami jak banki czy operatorzy sieci komórkowych w celu obustronnego generowanego zysku.
Wprowadzenie przez sektor bankowy wielu nowych dla branży transportowej ograniczeń
i certyfikatów powoduje konieczność ustalenia ich znaczenia i rozeznania dlaczego sektor transportu powinien je spełniać.
Kluczem do udanego wdrożenia jest pomyślne przejście z systemu istniejącego do nowego.
Przedstawiono zmiany na rynku poboru opłat za przejazd. (nastąpiła ewolucja rynku AFC):
EMV jest to skrót od pierwszych liter Europay, MasterCard i Visa - międzynarodowy standard odpowiadający za automatyzację.
EMV określa model zbliżeniowej metody płatności i zbliżenia. Nośniki EMV wystawiane są przez banki oraz powiązane z nimi czytniki zbliżeniowe. Dają zmniejszenie obrotu gotówką są stosowane w Londynie i w Baku. Tą ścieżką kroczą Budapeszt i Warszawa oraz miasta USA.
EMV to rozwiązanie stosowane przez przewoźników o dużej dojrzałości, oferuje długofalowe oszczędności oraz elastyczność w zakresie dokumentowania opłaty. Wystarczy jedna karta do płacenia w sklepie i za bilet. Powinno to spowodować wzrost pasażerów.
W drugiej części prezentacji „Pozwól danym mówić” omówiono wykorzystanie zalet rejestru danych generowanych dla transportu celem zrozumienia mobilności. Przeniesienie biznesu
z transportu do mobilności, dzięki jasnej wizualizacji podstawowych zagadnień, głównie:
Uczestnicy zadawali szereg pytań dotyczących przedstawionej problematyki. Odpowiedzi udzielali przedstawiciele firmy THALES. Przede wszystkim dotyczyły one następujących spraw:
Sprawozdanie sporządził:
mgr inż. Adam Kotuszewski
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Warszawie