Sprawozdanie z CVI Forum Dyskusyjnego - 26.06.2014

Forum zostało zorganizowane przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy (BDiK) oraz Oddział Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie.

Spotkanie odbyło się 26 czerwca 2014 roku, w Warszawskim Domu Technika. Forum otworzył mgr inż. Wojciech Wojtysiak Prezes Honorowy Oddziału SITK w Warszawie.

Temat prezentował mgr inż. Robert Grzywacz – Szef Biura Infrastruktury Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.

Omawiano dwa odcinki tras tramwajowych w Warszawie między::

  • Jelonkami i Nowym Bemowem
  • Tarchominem i Młocinami.

Do pierwszej trasy prowadzącej od ul. Górczewskiej do ul. Radiowej przygotowywanie od połowy 2010 r., bowiem 31.07.2010 uzyskano koncepcję trasy tramwajowej na tym odcinku wraz organizacją ruchu. 29.04.2014 podpisano umowę z wykonawcą robót w drogowym przekroju (Balzola Polska) na sumę 78,8 mln zł. i 04.06.2014 rozpoczęto roboty. Przewiduje się zakończenie 08.11.2014 r.. W czasie prowadzonych robót nastąpi zamykanie na kilka tygodni skrzyżowań ul. Powstańców Śląskich z ulicami Górczewską i Wrocławską oraz Dywizjonu 303. Jako zasadę przyjęto lokalizację przystanków tramwajowych za węzłami.

Długośc odcinka wynosi 2,7 km tzn. 5.200 m toru pojedyńczego (mtp), w tym 40%
z zabudową trawiastą, 47% z asfaltu twardo lanego (przejazdy, przystanki), a pozostałe !3% to torowisko wypełnione tłuczniem.

Będzie zainstalowany monitoring wizyjny i SIP (Sesjon Imitation Protokol).

Przebieg t5rasy będzie trochę „esowaty” ze względu na lokalizację istniejącego wiaduktu nad torami kolejowymi i Trasą S8.

W rejonie ul Radiowej nastąpi przełączenie torów z torowiska biegnącego w środkowym pasie dzielącym jezdnie do istniejącego torowiska po wschodniej stronie ul. Powstańców Śląskich. Przystanki będą zlokalizowane przy ulicach Góczewskiej, Pełczyńskiego, Dywizjonu 303 i Radiowej..

W czasie budowy nastąpi wyłączenie ruchu tramwajowego na skrzyżowaniach z ulicami Górczewską (na ok. 3 tygodnie), Dywizjonu 303 (na ok. 2 tyg.) i Radiowej (na ok. 6 tyg.).

W drugiej części prelekcji mgr inż. Robert Grzywacz przedstawił budowę trasy tramwajowej do Tarchomina wraz z układem drogowym przebiegającą wzdłuż ulic Projektowanej
i Światowida, Długośc tej inwestycji wynosi ok. 2,2 km tzn. 4,500 mtp wraz z pętlą w rejonie ul. Mehofera. Przystanki zlokalizowano przy ulicach Myśliborskiej, Cmielowskiej
i Mehofera. Wybudowana ma być także podstacja trakcyjna przy ul. Cmielowskiej.

Prace wykonuje Grupa ZUE SA.

Ogólny koszt inwestycji wg podpisanej 28.02.2014 umowy wynosi 64,2 mln zł brutto.

Po omawianiu każdej trasy tramwajowej Prelegent pokazywał zdjęcia z budowy.

Po prezentacji autor odpowiadał na pytania, które dotyczyły następujących spraw:

  • wiat przystankowych, będą zainstalowane wiaty najnowsze,
  • konstrukcji torowiska, zastosowano metodę budowy torowisk dającą dobre efekty przy eksploatacji i wymianie szyn, stosowana jest płyta, a pod szyną wstęga (płaski pas) utrzymująca szynę we właściwej pozycji.
  • sterowania ruchem, już obecnie na ul. Powstańców Śląskich jest sygnalizacja wzbudzająca fazę przez tramwaj odpowiednio wcześnie przed skrzyżowaniem, sterowanie ruchem umożliwi także utrzymanie odpowiednich odstępów między tramwajami, a także da możliwość wyświetlania na przystankach informacji o nadjeżdżających tramwajach.

 

Sprawozdanie opracował
mgr inż. Adam Kotuszewski