Sprawozdanie z CV Forum Dyskusyjnego - 24.04.2014

Forum zostało zorganizowane przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m. st. Warszawy (BDiK) oraz Oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej w Warszawie

Spotkanie odbyło się 27 lutego 2014 roku w Warszawskim Domu Technika. Forum otworzył mgr inż. Wojciech Wojtysiak – Prezes Honorowy Oddziału SITK w Warszawie.

Temat prezentował Pan Michał Stawiński z COMP Centrum Innowacji Sp. z o.o.

Zaprezentowano działalność Spółki. Przedstawiono wieloblokowy system zarządzania transportem publicznym umożliwiającym obsługę komunikacyjną w różnych okolicznościach oraz w różnych płaszczyznach m. in. utrzymaniem taboru.

Kompleksowe zarządzanie obejmuje:

  • stały nadzór nad powierzonymi przewoźnikom zadaniami oraz porównywanie wykonania z planem
  • synchronizowanie połączeń między różnymi środkami przewozowymi, planowanie skomunikowania (przesiadki)
  • tworzenie planów awaryjnych oraz harmonogramów długo i krótko terminowych, a także przekazywanie harmonogramów poszczególnym przewoźnikom.

Przy tworzeniu planów następuje opis sieci oraz definiowanie różnych elementów np. przystanków, odległości, czasów przejazdu w zależności od pory dnia, zajezdni. Graficzne przedstawienie dotyczy rysowania tras i marszrut linii, malowanie połączeń , węzły przesiadkowe w integracji z różnymi podsystemami.

Przedstawiono pełen zakres działań operacyjnych: planowanie, dyspozycja, kontrola operacyjna, systemy biletowe, informacja pasażerska, raporty i statystyka.

Pokazano możliwości planowania rozkładów jazdy graficznie i tabelarycznie. W dyspozycji osobowej zajmowano się planowaniem urlopów, przypisywaniem kierowców do pojazdów i rozliczaniem pracowników. W dyspozycji pojazdami pokazano zarządzanie pojazdami, monitorowanie pojazdów na trasie oraz monitorowanie przeglądów i zarządzanie zajezdniami.

W Centrum Zarządzania Ruchem system daje łączność głosową, zarządzanie zdarzeniami (automatyczne i pakietowe), dyspozycję wytycznych do objazdów i scenariuszy kryzysowych.

Informacja pasażerska przede wszystkim przedstawienie objazdów na wyświetlaczach przystankowych i w internecie.

Na zakończenie przedstawiono migawki dotyczące transportu m.in. w Londynie, Berlinie i Budapeszcie.

Korzyści dla Miasta wynikające z zastosowania prezentowanego Systemu:

  • sprawne działanie transportu,
  • mniejsze obciążenie przystanków (krótsze oczekiwanie i sprawniejsze przesiadki),
  • lepsza kontrola nad całym systemem komunikacyjnym,
  • oszczędności,
  • stale aktualny rozkład jazdy (przystosowywany do bieżącej sytuacji),
  • optymalizacja kosztów taboru,
  • możliwości elastycznego zarządzania.

W dyskusji poruszono kilka problemów dotyczących m.in.:

  • kosztów (różne, zależne od wielkości przedsiębiorstwa i liczby pojazdów),
  • operatywności działań w przypadku awarii (natychmiastowe kierowanie pojazdem komunikacji miejskiej publicznej na inne, zastępcze trasy i bieżąca informacja dla pasażerów),
  • oszczędności taborowych

 

Sprawozdanie sporządził
mgr inż. Adam Kotuszewski